http://www.irfreeup.com/uploads/13673924876741.png
 
نوشته شده توسط : امین وفایی


با نزدیک شدن هرچه بیش تر به ایام انتخابات عده ای تشکیک افرینی در سلامت انتخابات را در دستور کار قرار داده اند. پروژه ای که با آگاهی بخشی های مقام معظم رهبری خنثی شده است. چنانکه گوشه ای از بیانات اخیر ایشان در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید به این امر اختصاص پیدا کرد.

با وجود هشدارهای رهبر انقلاب، مقابله ی با این تشکیک افرینی نیاز به درک و هوشیاری خواص جامعه دارد.

«سازوكار انتخابات در كشور ما، سازوكار مستحكمى است. اینكه گوشه و كنار بعضىها اعتراضهائى میكنند، واقعاً غیر منطقى است؛ واقعاً بیجا است. حضور شوراى نگهبان در قانون اساسى - كه امام هم مکرر روی آن تاکید می کردندحقیقتاً یك حضور مباركى است. تشخیص شوراى نگهبان، تشخیص یك عده انسانهاى عادل، بىطرف و بصیر نسبت به صلاحیتها است؛ این یك چیز مباركى براى ما و براى همهى آحاد ملت است. بعد در بین این كسانى كه تشخیص داده شد صالحند، مردم میگردند، تحقیق میكنند، از افراد میپرسند، از آدم هاى مورد اعتماد سؤال میكنند، به سوابق نگاه میكنند، به شعارها نگاه میكنند، به حرفها و گفتهها نگاه میكنند، سپس تصمیمگیرى میكنند.»



پروژه‌ی فتنه‌انگیز تشکیکآفرینی‎‎ در سلامت انتخابات سال ۸۸ یکی از مهم‌ترین راهبردهای جریان معارض برای بی‌اعتبار کردن نهادها و مسئولان قانونی کشور بود. اکنون نیز فتنه‌گران در تلاش‌اند، همچون انتخابات قبلی ریاست جمهوری، با القای وجود وضعیت نامتعادل در فضای سیاسی کشور، تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی را برگزاری «انتخابات آزاد» وانمود کنند. طبیعتاً با شکست فتنۀ ۸۸ و بی‌میلی مردم به اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم، طرح هایی همچون «کمیته‌ی صیانت از آرا» دیگر کارایی خود را برای غبارآلود کردن فضای انتخابات و کشور و در نهایت، تولید فتنه‌ی اجتماعی از دست داده است؛ از این رو، به درستی دریافته اند که در برهه‌ی کنونی، به ایده و واژه‌ای جدید، با ظاهری فریب‌کارانه، موجه و عامه‌پسند نیاز است که قدرت و ظرفیت لازم را برای همراهی و برانگیختن مردم دارا باشد.

کلیدواژه‌ی «انتخابات آزاد» به دفعات از سوی چهره‎‎های برجسته‌ی طیف‎‎های مختلف جریان اصلاحات - فتنه، از ربع پهلوی تا هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و فتنهگران خارجنشین، به کار رفته است؛ امری که با واکنش اعتراض‌آمیز و هشدار مقام معظم رهبری در روز نوزدهم دی‌ماه مواجه شد و ایشان با تأکید بر آزاد بودن انتخابات در جمهوری اسلامی تا کنون، صراحتاً این القائات را تأمین خواسته‌های دشمن دانستند و مطرح‌کنندگان این کلیدواژه‌ی فتنه‌انگیز را از تکمیل کردن جدول مورد نظر دشمن بر حذر داشتند. در هفتم اردیبهشت ماه نیز، در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید گوشه ای از بیانات ایشان به این امر اختصاص پیدا کرد.

این پروژه اهدافی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بدین قرار است:

- مخدوش کردن نظام و سلامت و کارآمدی آن

- تشکیک در سلامت انتخابات با هدف ایجاد فضای بی‌اعتمادی

- زیر سؤال بردن ویژگی مردمی بودن نظام و مخدوش کردن حضور یا دلسرد کردن مردم از مشارکت گسترده

- عقب نشینی سیاسی نظام سیاسی (تزلزل منزلت رهبری)

- نفی جایگاه ولی فقیه و نظارت استصوابی به عنوان ناقضان آزادی انتخابات

- تجهیز و متشکل‌تر شدن فکری و سازمانی بدنه‌ی اجتماعی فتنه‌گران

- هم‌افزایی و ائتلاف بین اپوزیسیون داخل و خارج کشور

- قبح‌زدایی از طرح نظارت سازمان‌های بین‌المللی بر انتخابات کشور

- پیدایش فشار اجتماعی به نظام

- القای یأس و ناامیدی در مردم نسبت به نظام و مسئولین

- مخدوش جلوه دادن الگوی مردم‌سالاری دینی

باید دانست منظور جریان فتنه از مفهوم انتخابات آزاد ناظر به چه معنایی است و مقصود این جریان از تعبیر «انتخابات آزاد» کدام است؟ ۱. حضور کاندیداهای احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، مستقل و... صرف نظر از صلاحیت و شایستگی آن‌ها و تأیید صلاحیت کاندیداهای ثبت‌نام‌کرده.

۲. انتخاب آزادانه و رأی دادن بدون اجبار و با اراده و اختیار عمومی

به نظر می‌رسد طرح کلیدواژه‌ی «انتخابات آزاد» پیش از هر چیز معنای نخست و مقوله‌ی «نظارت» بر فرآیند انتخابات را هدف گرفته است. از آنجا که صیانت از قانون‌مندی انتخابات، از نقطه‌ی آغازین یعنی تأیید صلاحیت کاندیداها تا نقطه‌ی پایانی یعنی تأیید نتایج، بر عهده‌ی شورای نگهبان نهاده شده است؛ لذا وجه مشترک تمامی سناریوهای انتخاباتی، در وهله‌ی اول، تخریب شورای نگهبان به عنوان نماد سلامت در انتخابات و محافظ آرای عمومی است.

اما در جواب باید گفت تأیید و رد صلاحیت کاندیداها، مطابق قانون اساسی، لازمه‌ی نظارت بر انتخابات است. تأکید بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد، که متضمن اِشکال بر روند نظارتی شورای نگهبان به حساب می‌آید، چگونه با ادعای صیانت از قانون اساسی قابل جمع است؟

ممکن است طراحان این شبهه اصل تفسیر این قانون توسط شورای نگهبان را مخدوش و غلط بدانند.

اما باید گفت نظارت در اصل ۹۹ نظارتى است «عام و مطلق» که شامل همه‌ی مراحل انتخابات از ابتدا تا انتهاى آن مى‌شود و اختصاص به زمان برگزارى انتخابات ندارد. علاوه بر ولی فقیه، دو قوه‌ی دیگر در انتخاب بخشی از اعضای شورای نگهبان دخالت مستقیم دارند. اکنون پرسش اصلی از اشکال‌کنندگان به تفسیر قوانین توسط شورای نگهبان آن است که بر اساس حکم عقل، تفسیر یک مسئله‌ی تخصصی را به جز متخصصین به چه کسانی باید سپرد؟ آن هم متخصصینی که با سخت‌گیرانه‌ترین قواعد گزینشی انتخاب شده‌اند و علاوه بر تخصص علمی، بایستی از عدالت و تقوای کافی برخوردار باشند.

بازخوانی سیره‌ی حضرت امام (رحمت الله علیه) در برخورد با معترضین نسبت به نظارت شورای نگهبان در انتخابات به تنهایی گویای مردود بودن شبهه‌ی انتخاباتِ آزاد و بدون نظارت است. یکی از بهترین نمونه‌های حمایت امام (رحمت الله علیه) از شوراى نگهبان را مى‌توان در پیام ایشان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۶۳ (پس از جوسازى شدید علیه شوراى نگهبان و عملکرد آن در ابطال چند حوزه‌ی انتخابیه) مشاهده نمود.

امام (رحمت الله علیه) در این پیام خویش، پیامدهای ناروا و اسف‌بار جوسازی علیه شورای نگهبان در انتخابات را با بیرون راندن فقها از مجلس مشروطه مقایسه کرده‌اند و تضعیف و تخریب شورای نگهبان را خطرناک و سرآغاز انحرافات در کشور دانسته‌اند:

«من به این آقایان هشدار مى‌دهم که تضعیف و توهین به فقهاى شوراى نگهبان امرى خطرناک براى کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد مى‌شود و در آخر، رژیمى را ساقط مى‌نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه‌ی شخصى‌مان باشد، احترام بگذاریم و به این جمهورى نوپا که مورد هجوم قدرت‌ها و ابرقدرت‌هاست وفادار باشیم...»

در ادوار مختلف، طیف‌ها و جریان‌های گوناگون و گاه متضاد سیاسی به قدرت رسیده‌اند و این خود یکی از دلایل و شواهد حفاظت نظام از رأی و انتخاب مردم بوده است. با همین سیستم انتخاباتی بوده است که دو دوره هاشمی رفسنجانی و دو دوره محمد خاتمی، با گرایش‌های سیاسی متمایز، در مقاطع مزبور، زمام دولت در جمهوری اسلامی را به دست گرفته‌اند. با همین سیستم اجرایی و نظارتی انتخاباتی بوده است که چهره‌های مختلف منتسب به جریان اصلاحات، بارها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مهم‌تر از آن، مجلس خبرگان رهبری، نامزد و حتی پیروز میدان شده‌اند.

چنانچه بنا به ادعای شبهه‌کنندگان، آزادی انتخابات تا سال ۸۴ برقرار بوده و پس از آن توسط نظام سلب شده است، باید پرسید با این وصف انگیزه‌ی اصلاح‌طلبان برای حضور چشمگیر، تلاش‌های گسترده‌ی انتخاباتی و صرف میلیاردها تومان برای تبلیغات در انتخابات سال ۸۸ و انتخابات مجلس نهم چه مبنا و دلیل عقل‌پسندی داشته است؟ آیا شرکت در انتخابات غیرآزاد و غیررقابتی معقول و خالی از اشکال است؟

هیچ نظام سیاسی در دنیا وجود ندارد که در آن صلاحیت نامزدی کسانی که می‌خواهند از طرف مردم انتخاب شوند به دست خود داوطلبان باشد و هیچ نظارتی بر شایستگی کاندیداها و نیز بر روند اجرای انتخابات صورت نگیرد.

جریان فتنه در صدد است همچون انتخابات ۸۸، با کشاندن دست‌مایه‌ی «انتخابات آزاد» به فضای عمومی و با راه‎‎هایی همچون « اعتصابات سراسری»، به زعم خود، نظام اسلامی را به فتنه‌ای دیگر در بحبوحه‌ی انتخابات بیالاید یا حداقل بر مخدوش بودن انتخابات ۸۸ و غیرآزادانه بودن آن تأییدی بگیرد و از هم‌اکنون با مظلوم‌نمایی، از شکست احتمالی خود در انتخابات آتی، راهی برای فرار به جلو بیابد.




:: برچسب‌ها: انتخابات , انتخابات ریاست جمهوری , انتخابات ازاد , تقلب , فتنه , فتنه 88 , شورای نگهبان , دیدار نوزدهم دی ,
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 | نظرات
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
محمد امین دوشنبه 9 اردیبهشت 1392 10:56 ب.ظ
سلام امین جان
مطلب بسیار خوب و بجایی بود
خدا رو شکر بحث انتخابات آزاد با هوشمندی امام خامنه ای
و زیرکی امت حزب الله ختم به خیر شد
یا زهرا
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات