http://www.irfreeup.com/uploads/13673924876741.png
 
نوشته شده توسط : محمد امین یزدان پناه


بسم الله الرحمن الرحیم

در سری مقالات زندگی به سبک پیام های بازرگانی قصد نقد پیام های بازرگانی که از رسانه ملی پخش می شود را داریم. متاسفانه شاید به دلیل سود هنگفتی که از طریق این تبلیغات عاید صدا و سیما می شود کمتر به محتوای آنها پرداخته شده است.

در این قسمت می خواهیم به یکی از مهمترین و مخرب ترین تاثیرات این تبلیغات بپردازیم که چیزی نیست جز اشاعه مصرف گرایی و تجمل گرایی...
بقیه را در ادامه مطلب بخوانید...


 



شاید تا به حال به این نکته در پیام های بازرگانی توجه کرده باشید که افراد و خانواده هایی که در این تبلیغات نقش دارند همواره بهترین خانه، بهترین لوازم خانگی، بهترین ماشین و... را دارا هستند و به ندرت شده که یک خانواده فقیر و یا حتی یک خانواده با یک سطح اقتصادی متوسط  را ببینیم. در صورتی که اغلب مردم کشور ما در سطح متوسطی از درآمد و یا پایین تر از آن قرار دارند. همچنین کالا هایی که بعضا در این پیام ها تبلیغ می شود، به هیچ وجه کالا های اساسی مورد نیاز مردم نبوده و در این تبلیغات بیشتر کالاهای لوکس و گران قیمت و کم اهمیت به چشم می خورند.
این تجمل گرایی و مصرف زدگی که بیست و چهار ساعته در جلوی دید مردم است خواسته یا ناخواسته در سبک زندگی ما تاثیر گذاشته است. دیگر برای ما شاید عادی شده باشد که وقتی تلفن همراه ما چند سال بعد هم کارایی دارد، هنگامی که مبلمان خانه ما هیچ مشکلی ندارد، وقتی اتوموبیل ما سالم است، اما باز هم به دلایل مختلف دست به فروش آنها زده و انواع جدید تر و گران تر آنها را بخریم. و متاسفانه باید بگوییم که این دلایل چیزی نیست جز چشم و هم چشمی، تجمل گرایی، مصرف زدگی، مد گرایی و شاید ریشه همه این بیماری های فرهنگی دنیا پرستی و مال پرستی باشد که در روایات سر منشا تمامی خطاها شناخته شده است. حب الدنیا راس کل خطیئه. و متاسفانه رسانه ملی در دامن زدن به این بیماری ها تاثیر فراوانی داشته و دارد.
یادآوری این نکته نیز ضروری است که رهبر معظم انقلاب سال های پیاپی است که شعار سال را با مضامین اقتصادی بیان می کنند و قطعا همه کارشناسان بر این نکته واقف اند که حل مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی تا حد زیادی وابسته به خود مردم است. در پایان نیز قسمتی از بیانات ارزشمند امام خامنه ای (مد ظله العالی) را ذکر می کنیم.

ما البته ضعفهائى هم داریم؛ این ضعفها را بایستى از بین ببریم. من بعد برمیگردم به این مسئله‌ى تحریم و شرائطى كه تحمیل شده است و یك جمله‌اى عرض خواهم كرد. ضعفهاى ما خطرهائى است كه در سر راه ماست و در این مدت وجود داشته است و باید بعدها جلوى اینها را بگیریم. اولین ضعف ما گرایش به دنیاطلبى بود كه گریبان بعضى از ماها را گرفت. بعضى از ما مسئولین دچار دنیاطلبى شدیم، دچار مادیگرائى شدیم؛ براى ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافیگرى یواش یواش از قبح افتاد. وقتى ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم. میل به اشرافیگرى، میل به تجمل، میل به جمع ثروت و استفاده‌ى از ثروت به شكل نامشروع و نامطلوب، به طور طبیعى در خیلى از انسانها هست. وقتى ما خودمان را رها كردیم، ول كردیم، دچار شدیم، این سرریز میشود به مردم؛ در مردم هم این مسئله پیدا میشود.

 ما امروز متأسفانه دچار اسراف و مصرف‌زدگى هستیم. من بارها این را عرض كرده‌ام، باز هم عرض میكنم؛ این خطر است در راه ما. مصرف‌زدگى را باید كم كنیم، حرص به متاع و كالاى دنیا را باید كم كنیم. تا یك شایعه‌اى درست میشود كه فلان چیز كم است، مردم هجوم مى‌آورند براى اینكه بیشتر آن را جمع كنند، كه نبادا دچار كمبود آن شوند؛ در حالى كه آن شى‌ء ممكن است جزو چیزهاى لازم زندگى هم نباشد. خب، اگر آن جنس كم هم نیست، همین هجوم مردم آن را كم میكند. ما به این مسئله توجه نمیكنیم. این یكى از ضعفهاى ماست؛ ما این ضعف را باید برطرف كنیم.
خطبه‌های نماز جمعه تهران۱۳۹۰/۱۱/۱۴


قسمتی از سیاست‌های كلی اصلاح الگوی مصرف که توسط مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است:
ـ اصلاح فرهنگ مصرف فردی، اجتماعی و سازمانی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و قناعت و مقابله با اسراف،تبذیر، تجمل‌گرایی و مصرف كالای خارجی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، آموزشی و هنری و رسانه‌ها بویژه رسانه ملی.
-مقابله با ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و ابراز حساسیت عملی نسبت به محصولات و مظاهر فرهنگی مروج اسراف و تجمل‌گرایی.
تعیین و ابلاغ سیاستهای كلی اصلاح الگوی مصرف ۱۳۸۹/۰۴/۱5



 در مصارف گوناگون شخصى و خانوادگى، اسرافِ فردى صورت میگیرد. تجمل‌گرائى‌ها، چشم و هم‌چشمى‌ها، هوسرانى افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چیزهاى غیر لازم خریدن؛ اینها از موارد اسراف است. وسائل تجملات، وسائل آرایش، مبلمان خانه، تزئینات داخل خانه؛ اینها چیزهائى است كه ما براى آنها پول صرف میكنیم. پولى كه میتواند در تولید مصرف شود، سرمایه‌گذارى شود، كشور را پیش ببرد، به فقرا كمك كند، ثروت عمومى كشور را زیاد كند، این را ما صرف میكنیم به این چیزهاى ناشى‌شده‌ى از هوس، چشم و هم‌چشمى، آبرودارى‌هاى خیالى. مسافرت میروند، مى‌آیند، میهمانى درست میكنند - گاهى خرج آن میهمانى، از مسافرت مكه‌اى كه رفته‌اند، بیشتر است! - عروسى میگیرند، عزا میگیرند؛ هزینه‌اى كه براى این میهمانى‌ها مصرف میكنند، هزینه‌هاى گزافى است؛ انواع غذاها! چرا؟ چه خبر است؟ در كشور ما هنوز هستند كسانى كه از اوّلیات هم محرومند. باید كمك كنیم كشور پیش برود. نمیگوئیم پول را بردارید بروید حتماً انفاق كنید - البته اگر انسان انفاق بكند، بهترین كار است - اما حتّى اگر انفاق هم نكنند، همین پولى كه صرف این تجملات میشود، در تولید براى خودشان به كار بیندازند، در كارخانجات سهیم شوند و تولید كنند، باز براى كشور مفید است. ما به جاى این كارها میهمانى درست میكنیم، عزا درست میكنیم، هى رخت و برِ روزبه‌روز دگرگون براى خودمان درست میكنیم؛ چرا؟ چه لزومى دارد؟ عقلاى عالم این كار را نمیكنند؛ این فقط سخن دین نیست. قرآن میفرماید: «و لاتسرفوا انّه لا یحبّ المسرفین»، «كلوا و اشربوا و لاتسرفوا»؛ بخورید، بیاشامید، اما زیاده‌روى نكنید. در آیه‌ى شریفه‌ى دیگر: «كلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقّه یوم حصاده و لاتسرفوا انّه لایحبّ المسرفین». خداوند اسراف‌كنندگان را دوست نمیدارد. ما بندگان خدا هستیم. اینها حرف دین است و روایات فراوانى در این زمینه وجود دارد. در روایت دارد كه كسى میوه‌اى را خورد و نیمى از میوه ماند، آن را دور انداخت. امام (علیه‌السّلام) به او نهیب زد كه اسراف كردى؛ چرا انداختى؟ در روایات ما هست كه از دانه‌ى خرما استفاده كنید. تا این حد! خرده‌هاى نان را استفاده كنید. آن وقت در هتلها میهمانى درست كنند و به یك عده‌اى میهمانى بدهند؛ بعد هرچه كه غذا ماند، به بهانه‌ى اینكه بهداشتى نیست، توى سطل آشغال بریزند! این مناسب یك جامعه‌ى اسلامى است؟ اینجورى میشود به عدالت رسید؟

 باید خودمان را اصلاح كنیم. باید الگوى مصرف جامعه و كشور اصلاح شود. ما الگوى مصرفمان غلط است. چه جورى بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟ تلفن همراه توى جیبمان گذاشته‌ایم؛ به مجرد اینكه یك مدل بالاتر وارد بازار میشود، این را كأنّه دور مى‌اندازیم و آن مدل جدید را باید بخریم؛ چرا؟! این چه هوس‌بازى‌اى است كه ما به آن دچار هستیم.
بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱۳۸۸/۰۱/۰۱
               




:: برچسب‌ها: امام خامنه ای , بیانات رهبری , تجمل گرایی , مصرف زدگی , رسانه ملی , صدا و سیما ,
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مرداد 1392 | نظرات
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic